Overzicht verkiezingsslogans Tweede Kamerverkiezingen 2002, 2003, 2006, 2010 en 2012

Verkiezingsbord

Verkiezingscampagnes Verkiezingen

Verkiezingscampagnes Tweede Kamer
De verkiezingscampagne is een actie die wordt georganiseerd in de periode voordat de verkiezingen zijn. Bij deze campagne behoort een pakkende slogan.

Een overzicht van de gehanteerde slogans bij de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen:

SP
‘Nieuw vertrouwen’ (SP, Tweede Kamerverkiezingen 2012)
‘Een beter Nederland voor minder geld’ (SP, Tweede Kamerverkiezingen 2010)
‘Een beter Nederland, voor hetzelfde geld’ (SP, Tweede Kamerverkiezingen 2006)
‘Eerste weg links’ & ‘Stem voor! Stem SP’ (SP, Tweede Kamerverkiezingen 2002/2003)

PVV
‘Hun Brussel, ons Nederland’ (PVV, Tweede Kamerverkiezingen 2012)
‘Meer veiligheid, minder immigratie’ (PVV, Tweede Kamerverkiezingen 2010)

SGP
‘Daad bij het woord’ (SGP, Tweede Kamerverkiezingen 2010)
‘Naar eer en geweten’ SGP, Tweede Kamerverkiezingen 2006
‘Tot Uw dienst’ (SGP, Tweede Kamerverkiezingen 2002/2003)

D66
‘En nu vooruit’ (D66, Tweede Kamerverkiezingen 2012)
‘Anders. Ja. D66’ (D66, Tweede Kamerverkiezingen 2010)
‘Het gaat om mensen’ (D66, Tweede Kamerverkiezingen 2006)
‘Juist nu!’ (D66, 2003)
‘Toekomst in eigen hand’ (D66, Tweede Kamerverkiezingen 2002)
‘Dit is het moment’ (D66, Tweede Kamerverkiezingen 1994)

D66 vooruit

‘D66 Vooruit’

PvdA
‘Nederland sterker en socialer’ (PvdA, Tweede Kamerverkiezingen 2012)
‘Iedereen telt mee’ (PvdA, Tweede Kamerverkiezingen 2010)
‘Samen sterker – werken aan een beter Nederland’ (PvdA, Tweede Kamerverkiezingen 2006)
‘Voor verantwoordelijkheid’ respect en solidariteit (PvdA, Tweede Kamerverkiezingen 2003)
‘Samen voor de toekomst’ (PvdA, Tweede Kamerverkiezingen 2002)
‘Sterk en Sociaal’ (PvdA, Tweede Kamerverkiezingen 1998)

PvdA

PvdA: ‘Sterk en Sociaal’

CDA
‘Samen kunnen we meer’ (CDA, Tweede Kamerverkiezingen 2012)
‘Nederland kan op ons rekenen’ (CDA, Tweede Kamerverkiezingen 2010)
‘Vertrouwen in Nederland, vertrouwen in elkaar’ (CDA, Tweede Kamerverkiezingen 2006)
‘Betrokken samenleving, betrouwbare overheid’ (CDA, Tweede Kamerverkiezingen 2003)
‘Betrokken samenleving, betrouwbare overheid’ (CDA, Tweede Kamerverkiezingen 2002)
‘Samenleven doe je niet alleen’ (CDA, Tweede Kamerverkiezingen 1998)
‘Laat Lubbers zijn Karwei afmaken (CDA, Tweede Kamerverkiezingen 1986)

VVD
‘Niet doorschuiven, maar aanpakken’ (VVD, Tweede Kamerverkiezingen 2012)
‘De economie kan wel wat VVD gebruiken’ (VVD, Tweede Kamerverkiezingen 2010)
‘Een samenleving met ambitie’ (VVD, Tweede Kamerverkiezingen 2006)
‘De VVD maakt werk van Nederland’ (VVD, Tweede Kamerverkiezingen 2003)
‘Ruimte, respect & vooruitgang’ (VVD, Tweede Kamerverkiezingen 2002)
‘Kies de VVD en u krijgt Kok er gratis bij’ (VVD, Tweede Kamerverkiezingen 1998)

GroenLinks
‘Groene kansen voor Nederland’ (GroenLinks, Tweede Kamerverkiezingen 2012)
‘Groei mee’ (GroenLinks, Tweede Kamerverkiezingen 2006)
‘Protest en perspectief’ (GroenLinks, Tweede Kamerverkiezingen 2003)
‘Overvloed en onbehagen’ (GroenLinks, Tweede Kamerverkiezingen 2002)
‘GroenLinks komt eraan’ (GroenLinks, Tweede Kamerverkiezingen 1998)

ChristenUnie

Verkiezingsbord

ChristenUnie
‘Voor de Verandering’ (ChristenUnie, Tweede Kamerverkiezingen 2012)
‘Oog voor de toekomst’ (ChristenUnie, Tweede Kamerverkiezingen 2010)
‘Duurzaam voor elkaar’ (ChristenUnie, Tweede Kamerverkiezingen 2006)
‘Samen leven naar Bijbelse waarden’ (ChristenUnie, Tweede Kamerverkiezingen 2003)
‘Durf te kiezen voor normen’ (ChristenUnie, Tweede Kamerverkiezingen 2002)

Partij voor de Dieren
‘Hou vast aan je idealen, laat ze niet wegcijferen’ (Partij voor de Dieren, Tweede Kamerverkiezingen 2012)
‘Recepten voor mededogen en duurzaamheid’ (‘Partij voor de Dieren, Tweede Kamerverkiezingen 2010)
‘220x liever voor mens, dier, natuur en milieu’ (Partij voor de Dieren, Tweede Kamerverkiezingen 2006)

50PLUS
‘Vijftig Pluspunten’ (50PLUS, Tweede Kamerverkiezingen 2012)

LPF
‘Politiek is passie’ (LPF, Tweede Kamerverkiezingen 2003)
‘Zakelijk met een hart’ (LPF, Tweede Kamerverkiezingen 2002)

Leefbaar Nederland
‘Deze keer doen ze echt wat ze beloven’ (Leefbaar Nederland, Tweede Kamerverkiezingen 2003)
‘Leefbaar Nederland komt er nu aan’ (Leefbaar Nederland, Tweede Kamerverkiezingen 2002)

Lijst Pim Fortuyn
‘At you service!’ (LPF, Tweede Kamerverkiezingen 2002)

Partij voor de Toekomst
Ga stemmen, desnoods op ons (Partij van de Toekomst, 2003)

Ennuh?
Ooit de horoscoop gelezen in de krant?

Horoscopen komen altijd uit. Verkiezingsslogans -meestal- ook

Verkiezingsslogans zijn (daardoor) abstract.

De politieke partij AAP is concreet. Idem, de fictieve partij ‘Bier-voor-een-Euro’

Wil de Nederlander geen duidelijkheid? Of wil de politieke partij geen duidelijkheid geven?

In 2017 zijn de volgende Tweede Kamerverkiezingen. Wellicht vernemen we dan het antwoord.

Met verkiezingsgroet,
Martijn Hulsen

N.b. Ook in andere landen zijn de verkiezingsslogans abstract. Denk aan ‘Der Kraft’ van mevrouw Merkel en ‘Yes, we can’ van Obama. In 2016 zijn de slogans ‘together strong’ (Clinton) en ‘Let’s make America great again’. Mijn stelling is dat slogans sterker zijn(/worden) als gecommuniceerd wordt in meeropbrengsten.  Slogans geven richting. Het geeft het stipje op de horizon weer.

Kijk voor de laatste blogs over verkiezingen & burgerparticipatie op: https://toponderzoek.nl/blog/ Vind hier een overzicht van de verkiezingsslogans bij de Tweede Kamerverkiezingen in maart 2017.

Benieuwd naar mijn volgende blog?

Meld je aan:

Advertenties